Ikut Sang Surya, reis met de zon mee en volg de gamelan vanuit haar nieuwe verschijningsvorm in Nederland naar het oude Java. Gamelanspelers van ensemble Widosari en ensemble Multifoon voeren het publiek mee in een gamelanreis met Javaanse danseressen en een groep vocalisten waarin zij de authentieke Javaanse cultuur laten ervaren als ook de vermenging van Oost-West in nieuwe composities voor de westerse chromatische gamelan. Het programma Ikut Sang Surya strat in oktober 2001 en bestaat uit twee delen.
Het eerste gedeelte bestaat uit enkele composities van Sinta Wullur, waaronder een wereld-première voor de chromatische gamelan gecombineerd met een gemengd vocaal ensemble.
In het tweede gedeelte begeleidt Ensemble Widosari op de authentieke Javaanse gamelaninstrumenten twee Javaanse dansen.
IKUT SANG SURYA
SPEELDATA
26 oktober - Schouwburg Amstelveen, 20:30, 020.5475175
3 november - Eindhoven, Frits Philips Muziekcentrum, 20:15, 040.2442020
8 december - Den Haag, Theater ah Spui, 20:30, 070.3465272
22 december - Middelburg, Oostkerk, 16:00, 0118-623650
23 december - Groningen, de Oosterpoort, 15:00, 050.3131044
11 januari - Amsterdam, KIT Tropentheater, 20:30, 020.5688500
Kenmerkend voor de muziek van Sinta Wullur is de kruisbestuiving tussen de Indonesische traditionele muziek en westerse (moderne) muziek, zowel op het vocale als het instrumentale vlak. In de zangpartijen zijn de intrigerende ritmes van de Balinese kecak en de serene melodische lijnen van de Javaanse zang te horen. In de gamelanpartijen worden westerse harmonieën in bronzen klanken gegoten en gecombineerd met meeslepende gamelanritmes. In de nieuwste compositie is de chromatische gamelan te beluisteren in uitgebreide bezetting:compleet met nieuwe gongs en gigantische metallofonen. De aanschaf van deze nieuwe instrumenten werd gesubsidiëerd door het Prins Bernhard Fonds en het Kersjes van de Groenekan Fonds.
Programma voor de pauze:
Songs from Sunda (Wullur,1999)
Scenes from the Ramayana (Wullur,2001)
Multifoon
Multifoon
In het tweede deel authentieke Javaanse hofdansen. Als eerste de sacrale Bedhaya dans uit het eind van de 18e eeuw die wordt uitgevoerd door zeven Javaanse danseressen. Op Java werden deze dansen uitsluitend uitgevoerd aan de hoven en alleen bij zeer bijzondere gelegenheden. De gracieuse en complexe bewegingspatronen hebben veelal een symbolische betekenis. De muzikale begeleiding van de Bedhaya bestaat uit een vrouwenkoor dat oud-javaanse poëzie zingt, gecombineerd met een klein gamelanensemble. De Bedhaya wordt door de Javanen als de hoogste vorm van danskunst beschouwd. Als tweede dans wordt een solodans, uitgevoerd door één danser begeleid door het volledige orkest. Als inleiding en slotstuk worden enkele gamelancomposities uit het Javaanse repertoire gespeeld.
Programma na de pauze:
Talu (Muzikale introductie)
Tari Bedhaya Duradasih (groepsdans, eind 18e eeuw)
Tari Menak Koncar (solodans)
Jineman Uler Kambang - Rujak Jeruk
Impressies
Bedhaya Duradasih
Widosari
Bedhaya Duradasih, Wulan Dumatubun
Bedhaya Duradasih, Merel Wardaniningrum Plantema